sobota 26. července 2014

Martyn Waites - Žena v černém : Anděl smrti (The Woman in Black: Angel of Death)

Musím uznat, že Martyn Waites má velkou odvahu, napsat volné pokračování na oblíbený besteller Žena v černém od Susan Hillové. Je jasné, že čtenáři budou srovnávat, čí dílo je lepší. Naštěstí žena v černém je dost zajímavý námět na příběh a zaslouží si další díl.


Hned ze začátku mě chytl za srdce příběh malého Edwarda. Jednu chvíli vidí maminku, jak ho volá k sobě, ať se jde rychle schovat do krytu před bombami a v další chvíli vidí jen kousek jejího kabátu pod sutinami. Trauma z tohoto zážitku způsobí, že přestane mluvit a okolí kolem sebe moc nevnímá. Malý kluk ve válce - má šanci přežít?

Naštěstí je tu učitelka Eva Parkinsová, která spolu s ředitelkou Jean Hogovou bere děti do vzdálené vesnice, kde mají větší šanci přežít. Na nádraží je čeká doktor Jim Rhodes, který jim připravil velký dům k pobytu, kde se budou učit a doufat, že se brzy budou moci vrátit zpátky do Londýna k rodičům. Ve vesnici je čeká nepříjemné překvapení, nikdo zde nežije, kromě jednoho slepého staříka. Zdá se, že je pomatený a neví, co mluví. Snaží se je varovat před nebezpečím, které jim hrozí. Ale nikdo ho neposlouchá, jen jim vrtá v hlavě, kam zmizeli všichni obyvatelé?! 

Celý dům působí velice strašidelně...Brzy se přesvědčí, že zde zažijí větší strach, než při bombardování v Londýně.

Nažene jim ho záhadná Žena v černém....


Žádné z dětí si nevšimlo, že se z šera za bledým mihotavým světlem svíček vyloupl stín a blíží se k nim. Postava s mrtvolně bledým obličejem, oblečená celá v černém, zůstala stát za nimi. Zatímco děti sledovaly letadlo, ona pozorovala je a v černých očích jí hrálo nezastíranou škodolibostí a zlobou. Prohlížela si jednoho po druhém. Vybírala si...


„Spatří-li ji oči lidské, zemře dítě, to je jisté.”




Nejoblíbenější postava 

Mladá učitelka Eva je odvážnější, než se zdá ze začátku knihy. Napřed máte pocit, že se psychicky zhroutí a nebude se moci postarat o malé děti. Ale její pravá povaha se ukáže při první příležitosti a je ochotna zuřivě bránit nejen sama sebe, ale všechny kolem sebe.

Zajímavost

Chystá se filmové zpracování! Máme se na co těšit.


                                

Hodnocení

Obálka se v tomto případě hodně povedla a líbí se mi dokonce víc, než originální. Dokonale vystihuje atmosféru příběhu a hodně na mě zapůsobila. Když jsem četla Anděl smrti, vzpomněla jsem si, že jsem ještě neviděla zfilmovanou Ženu v černém od Susan Hill. Film jsem si pustila za bílého dne a některé pasáže, no bála jsem se. Když srovnám film s knihou, tentokrát se mi líbilo oboje. Filmu dodal šmrnc Daniel Radcliffe a nemělo to chybu.

Vraťme se ale k Anděli smrti, kde byla jedna strašidelná pasáž, kterou jsem si dokázala úplně představit. Zavřela jsem oči a bála jsem se je otevřít, proč? O tom si musíte přečíst, aby jste pochopili mé obavy. Není to přímo horor z kterého byste nemohli spát, přece jen tomu něco chybělo. Ale přesto se jedná o dost zajímavou knihu, přečetla jsem ji za jeden večer. 



MARTYN WAITES

narozený v Newcastle upon Tyne, se po skončení školy rozhodně nenudil a pracoval v mnoha profesích (podle svých vlastních slov proto, aby si opatřil pestřejší životopis). Na trhu v přístavišti prodával kožené kabáty, v hospodě naléval coby barman, dal dohromady komediální představení, byl kulisákem a učil bývalé dospívající delikventy umění improvizačního dramatu. Právě tato práce ho inspirovala k nástupu do dramatické školy v Birminghamu, z níž o tři roky později vyšel jako profesionální herec.

Nejdříve se věnoval jen divadlu, ale později přišla práce i v televizi, v nízkorozpočtových filmech a spoustě reklam, např. na pivo, cider, cereálie, firmu Marks & Spencer a další věci. Za nejúžasnější televizní zážitek pokládá roli ve filmu Nová dobrodružství Robina Hooda, který se pro TV Warner Brothers natáčel v Americe.

Ovšem celou tu dobu, kdy se tomuto všemu věnoval, vykládal lidem, že vlastně touží být spisovatelem a napsat román.

6 komentářů:

  1. Pěkná recenze. Přiznám se, že jsem knihu ještě nečetla, ale na filmové zpracování se moc těším. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Hezká recenze, poznamenám si jak knihu, tak film :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji:) Budu ráda, když se ozveš, jak se ti kniha líbila:)

      Vymazat
  3. z blogu www.crazynewdays.blog.cz

    Knížku teď čtu. Nevím jestli je to vhodné říci, ale mám ráda příběhy z druhé světové války a tohle zatím vypadá dobře. Pravda, přiznávám. Jsem na sedmnácté stránce. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsi pokročila v knížce, líbí? Také mám ráda příběhy z druhé světové války, je to zajímavé téma. Děkuji za komentář:)

      Vymazat