sobota 10. srpna 2013

Ariana Franklinová - Město stínů

Dokážete si představit tu beznaděj, když nemáte jídlo pro svou vlastní rodinu? Na potraviny se stojí několikahodinové fronty a ceny se zvedají z minuty na minutu. A i za to jste rádi, protože také nemusíte dostat nic - zájem je veliký. Jak dlouho to lidé mohou zvládnout? Mimo to se každý bojí nástupu Hitlera, co se s nimi stane?

Ester Solomonová je ruská židovka, která přežila organizovaný masakr proti židům v roce 1905. Při každém pohledu do zrcadla vidí jizvu na tváři, která jí bude navždy připomínat krutou minulost. Vydává se do Berlína, kde je spousta jiných emigrantů, a aby přežila - musí pracovat jako sekretářka u bezcharakterního majitele nočních klubů, knížete Nicka. V této těžké době si nemůže vybírat, městem zmítá finanční a společenská krize.

K Nickovi se dostane zpráva o neznámé ženě, která je již dva roky v psychiatrické léčebně v Dalldorfu. Není to jen tak nějaká obyčejná žena, prohlašuje se za Anastázii - poslední žijící dědičku ruského trůnu. Její rodina z rodu Romanovců byla nemilosrdně povražděna bolševiky a kdyby se potvrdilo, že je to doopravdy ona - byla by to senzace! Nick se rozhodne, že ji bude vydávat za Anastázii, ať je to ona nebo ne. Ze začátku musí její existenci zatajit, nechá velekněžně udělat falešné doklady na jméno Anna Andersonová.

Ester se má k Anně přestěhovat do pronajatého bytu, spolu s Natálií, a oživit jí vzpomínky na život, který vedla předtím. Anna trpí utkvělými představami, že ji někdo sleduje. A že nejde o paranoidní představy, vychází najevo když lidé kolem Anny začnou umírat... Policista Schmidt vyšetřuje první vraždu a seznamuje se s Ester. Cítí k Ester mimořádnou náklonnost a spolu začínají jít po stopách chladnokrevného vraha. Do toho se dostává k moci Hitler, který jde proti židům. Podaří se jim dopadnout vraha? Uniknou smrti? Je Anna doopravdy Anastázie?

Ať už lidé věřili, nebo nevěřili, že by to mohla být ona, přišlo jim to fascinující. Příběh o královské rodině fascinuje skoro každého z nás. Stačí se podívat, jaký obrovský zájem byl kolem královské svatby prince Williama a Kate Middleton. Mediální senzace se točí také kolem těhotenství Kate, lidé jsou nadšení - dokonce si sázejí na den a hodinu narození jejich potomka!

Proč jsem si vybrala zrovna Město stínů? Spíš mám pocit, že si kniha vybrala mě. Při každé návštěvě knihkupectví mě vždycky zaujal výraz ženy na obalu. Působí, jako kdyby nám chtěla něco říct a nemůže. Nevidím v ní jen smutek, ale přijde mi strašně opuštěná - možná to byl záměr.


První polovina knihy se trošku táhla, pro mě tam bylo moc politických popisů - ale kdo má rád historické fikce, ten si přijde na své. V druhé polovině mě to úplně pohltilo a musela jsem číst dál. Zajímalo mě vlastně všechno - i to, jak snadno a rychle se dostal Hitler k moci. I popis chudoby a strachu v tomto období mě fascinovalo, protože v dnešní době bereme jídlo a bezpečnost za samozřejmost. Každá postava v Město stínů je zajímavá a má v příběhu svou důležitou roli.

Žádné komentáře:

Okomentovat