sobota 8. února 2014

Rozhovor s americkou spisovatelkou Almou Katsu


„Psaní je jako posilování - čím důslednější budete, tím silnějším se stanete.”


Alma Katsu mě mile překvapila s jakou ochotou a rychlostí odpověděla na otázky týkající se její knihy a soukromého života. Elixír je první díl z plánované trilogie, která u nás vyšla na podzim roku 2013. Většinou mi nestačí jen knihu přečíst a odložit - hledám informace o autorovi a protože je mi Alma Katsu velmi sympatická z rozhovorů pro zahraniční tisk, rozhodla jsem se položit jí otázky, které by mě zajímaly:). Recenzi naleznete zde . 


Rozhovor

1/ Jaké byly vaše začátky psaní, podporovala Vás rodina a přátelé?

Začala jsem s psaním již v pubertě. 
Díky mým přátelům, kteří mé prvotiny rádi četli, jsem  v psaní pokračovala i dál. V současné době mě moje rodina a mí přátelé podporují a jsou zvědaví, jak se bude vyvíjet moje spisovatelská kariéra.

2/Souhlasíte se mnou, že Elixír (The Taker) je historický román?

Ano, je to historický román. Nalezneme v něm milostný příběh, který je pro některé postavy současně i tragický. Příběh se mění v následujících dílech této série, ve kterých je již méně historie a děj se odehrává více v současnosti. A jak jde příběh dál, začíná to být kouzelné a více romantické.

3/Jonathan a Adair jsou dvě odlišné postavy, kterou máte raději?

Mám ráda obě. Jonathan je typ člověka, kterého můžeš mít pouze za přítele, protože milostný život by s ním byla katastrofa. Asi mám ale raději Adaira, hlavně jeho ohnivý temperament. Chová se bezcitně a dokáže ublížit, povrchně obdivuje krásu, přitom dokáže být v určitých věcech hodně zranitelný. 

4/Co Vás inspiruje při psaní knih? Promítla jste do knih i Vaše životní zkušenosti?

Hlavní hrdinové mě inspirují k psaní jejich příběhu. Představím si osobu a chci ji následovat, žít její život a někdy vyprávět její příběh. Věřím, že příběhy pochází z mého podvědomí. Myslím, že všechny smyšlené příběhy pochází z hlubokého podvědomí spisovatele, který se je snaží zprovoznit.



5/Co byste poradila těm, kteří by rádi jednou vydali svou knihu, ale zdá se jim to nemožné?

Jestli máte svůj příběh, měly byste začít psát. Nikdy nebudete spokojeni, dokud nezačnete. Novela je těžká na psaní a může být až zastrašující, ale je to jako vše jiné, jen je potřeba začít. Nesmíte se zaleknout neúspěchu. Na začátku se můžete cítit neforemní, nebudete umět vyjádřit své myšlenky, ale v závěru budete schopni vyjádřit přesně to, co chcete říct. Pravděpodobně nejdůležitější je psát každý den, zvyknout si na to. Psaní je jako posilování svalu - čím důslednější budete, tím silnějším se stanete.

6/Čtete recenze na své knihy? Jsou pro Vás přínosem?

Jsem vděčná za recenze, ale nečtu je. Na začátku jsem je četla, ale zjistila jsem, že je po tom těžší psát. Je nemožné uspokojit každého čtenáře. Kniha na nás působí podle toho, v jakém se nacházíme rozpoložení. Někdo, koho kniha neosloví a tak ji odloží, se k ní může později vrátit a zjistit, že k němu kniha „promlouvá”...

7/Máte raději papírové nebo elektronické knihy?

Mám ráda tištěné knihy. Ráda se na ně dívám a cítím je. Mám ráda knihu jako předmět. Bohužel jsem před rokem byla na operaci s očima, po které vidím rozmazaně a čtení stránek je pro mě těžké - proto musím číst knihy na počítači.

8/Pokud nepíšete, jak trávíte svůj volný čas? 

 Mám práci na plný úvazek, která mi bere mnoho času. Psaní, čtení a mazlení s mými psy, je to, co dělám ve svém volném čase. 




9/Bojíte se ráda? Jaký je váš nejoblíbenější horor?

The Shining (Osvícení). Báječný film.

10/ Na čem v současné době pracujete?

Pracuji na knize The Lost Gods. Je to podobné jako Elixír - výborný milostný příběh, trochu historie, otázky osudu a možnosti nějakým způsobem ho změnit. Také pracuji na dalším románu, který není založený pouze na fantazii. Je zábavné psát také něco odlišného.

11/ A nakonec - máte možnost říct cokoliv svým fanouškům:

Pokud by mi někdo řekl, že jednoho dne budu mít čtenáře z jiných částí světa, tak bych mu nevěřila! Velice všem děkuji:)

Naleznete mě zde, nebo na Facebooku .

Děkuji za rozhovor.

Trailer



O spisovatelce


Současná americká spisovatelka Alma Katsu se narodila na Aljašce a vyrůstala v malém městě na východě USA. Po matce je částečně japonského původu; stejně jako její manžel, profesí hudebník. Má ráda žánr fantasy, velký vliv na ni měly pohádky. Žije a tvoří poblíž Washingtonu, DC. Je absolventkou magisterského studia tvůrčího psaní na univerzitě Johnse Hopkinse. Bakalářský titul předtím získala na Brandeisově univerzitě, kde studovala v kurzech Johna Irvinga. Její román ELIXÍR (The Taker)je prvním dílem trilogie. Ihned se dočkal obzvlášť příznivého hodnocení a zanedlouho rovněž nadšeného mezinárodního ohlasu. American Library Association zařadila tuto knihu do desítky nejlepších knih roku 2011. 

4 komentáře: