úterý 11. června 2013

Recenze knihy: Ayad Akhtar- Americký derviš

Na pultech obchodů se objevila další kniha s pohledem, jak se žije v cizí zemi, na jejich zvyklosti a víru... Bude tato kniha jiná než ostatní romány zaměřené na utrpení žen? Jaké je být muslimem a Američanem zároveň? Americký derviš je autorovým debutem a hned se shledal s nadšenou kritikou. I když je příběh smyšlený, autor čerpal ze svých zážitků, pocitů ze svého dětství.


Protože těchto knih s náboženskou tematikou je v nabídce mnoho, neočekávala jsem, že bude tato kniha něčím výjimečným. Kniha nabídne pohled do jiné kultury, náboženství, ale přitom nic nevnucuje.
Každá kniha vám něco dá, zanechá ve vás nějaký pocit, informaci. Ve mně něco zanechala Mína...
Po porodu k ní přišel muž v dlouhém kabátě a oznámil jí: ,,Váš manžel se s vámi rozvádí. Právě jste mu porodila syna a vybral mu jméno Imran. Imran zůstane do svých sedmi let s vámi, potom náleží opatrovnictví bezvýhradně vašemu bývalému manželovi.“

Mína se odstěhuje po nevydařeném manželství ke své kamarádce z Pákistánu, která žije se svou rodinou v USA. Kamarádčin syn Haját je Mínou okouzlen, rád si s ní po večerech povídá a čtou si z Koránu. Nevšední příběh o ženě, která toho zažije ještě mnoho a nedá se říct, že moc pěkného.

Americký derviš ukazuje, jaké vládnou vztahy mezi židy a muslimy, je to krásně a srozumitelně napsáno. Jen bych vytkla, že někdy toho náboženství bylo moc a trochu jsem se nudila. Samotný příběh je velice dobře napsaný, zajímalo mě jak to bude dál, ale tyto popisy náboženství mě lákaly, abych je přeskakovala. V každé knížce máte oblíbenou, ale i postavu, která se vám nelíbí. Já jsem v rozpacích z Hajátova otce Navída. Nejen kvůli tomu, jaký má vztah k matce a muslimům vůbec. Hlavně co mě zezačátku naštvalo byl jeho vztah k Hajátovi a jeho víře. Nechápala jsem, jak mohl udělat něco takového vlastnímu synovi, ale až ke konci jsem pochopila, že Navíd může být jiný, než se zdá.

Kniha se bude líbit spíše ženám, kdo by nesoucítil s utrpením jiné ženy, zvlášť když vám chtějí vzít syna? Myslím si, že kniha stojí za přečtení a líbí se mi, že je svým způsobem jiná. Pokud vás zajímá, jak to dopadne nejen s Mínou, ale i s Hajátem, neváhejte :)


Žádné komentáře:

Okomentovat