pondělí 26. května 2014

Klára Janečková - Deník Gréty Kaiserové

Klára Janečková je pro mě PANÍ SPISOVATELKA, miluji její styl psaní a umění vymýšlet spletité příběhy. Nejraději mám historickou knihu s názvem Prokletý původ, protože z každého slova je cítit její láska k historii.


Když jsem se dozvěděla, že spisovatelce má vyjít nová kniha, nemohla jsem se dočkat, až ji budu mít doma. I když jsem šla do čtení s velikým očekáváním a vysokými nároky - nezklamala mě a jsem nadšená!

O ději

Jedna autonehoda, při které zemře maminka Johana, změní malým dvojčatům Grétě a Agátě celý život. Rozdělí je na spoustu let, Agáta zůstane ve Vídni v rodném městě s babičkou a otcem - poslušně plní vše co jí přísná babička nakáže. Za to Gréta je vyhnaná do České republiky, k sestře zemřelé matky. Čím si to zasloužila? Proč byla poslána od rodiny pryč?

Gréta byla pravým opakem Agáty a strašně pro svou maminku truchlila. Byla neposlušná, drzá a dělala samé problémy. Nemohla se smířit s novým sňatkem otce s Danielou a svou bolest ze ztráty matky si vybíjela po svém. Odmítala jíst, nechtěla vycházet z bytu a dokonce začala vyhrožovat, že vyhladoví k smrti, pokud se táta nerozejde s Danielou. Myslela si, že to pomůže, ale spletla se. Možná ji také poslali pryč, protože byla hodně na matku podobná - nejen vzhledem, ale i povahou. U tety ale zažívá peklo, musí tvrdě pracovat, aby měla co jíst a dívat se, jak tetu bije opilý strýc Gabriel.

Gréta krčící se strachy pod palandou přemýšlela, zda sklopila závěsné schody, když šla spát. Zaúpěla hrůzou. Byla si jistá, že na to zapomněla. Gabriel se může vyškrábat za ní. Před očima jí vyvstaly modřiny, které mívala po hádce se strýcem teta Julie. Děsem se jí obracel žaludek. 
„Vstávej, mrcho příživnická! Vytluču z tebe duši!” ječel Gabriel sápající se po schodech do podkroví. Rozespalá Julie vyběhla na chodbu. Když viděla, co hodlá manžel udělat, skočila mu na záda a snažila se ho od schodů odtrhnout. 

Touha utéct pryč v osmnácti zavedla Grétu na scestí a začala si vydělávat vlastním tělem. Doufala, že získá dost peněz a bude se moct vrátit za Agátou. Podaří se jí to? Pokud ano, jak ji přijme otec s babičkou?

   Postavy   

Uvažovala jsem, kdo je mi ze sester sympatičtější. Raději bych žila Agátin poklidný a hlavně finančně zajištěný život, než Grétin velice těžký život. Kdy byla vytržena z rodinného zázemí do nejistoty a nebezpečí v cizí zemi. Gréta je ale zajímavější postava, postupem děje ukazuje ze sebe víc a zjišťuji, že má víc rozumu a odvahy, než kdokoliv jiný. Je tak silná a dokáže se postavit osudu s takovou odhodlaností, což obdivuji.

Shrnutí

Jak jsem se již zmínila na začátku, miluji autorčin styl vytvářet spletité příběhy. Dlouho jsem přemýšlela, jak vám shrnout děj tak, abych neprozradila moc. Aby jste si sami mohli udělat obrázek a byli také překvapeni, co se děje v knížce dál. Protože tu nejde „jen” o to, jestli se sestry opět po x letech uvidí. Jde o mnoho víc.

Deník Gréty Kaiserové je určen pro ty, kteří mají rádi kvalitnější četbu. Aspoň tak vnímám tuto knížku já. Jako kvalitní, promyšlenou a příjemně čtivou knihu. Doufám, že se vám bude líbit stejně jako mě.

Oficiální stránku Kláry Janečkové naleznete zde.


Žádné komentáře:

Okomentovat