středa 25. června 2014

Gilles Legardinier - Všechno je jinak (Complètement cramé!)

Hledala jsem knihu, respektive žánr, který mě překvapí. Který mě pobaví a trochu si odpočinu od knih, co čtu v posledním roce. Všechno je jinak! mi nabídlo víc, než jsem čekala, při čtení jsem se usmívala a příběh mě pohladil po duši.

Andrew Blake je ve svém důchodovém věku unavený životem, žena mu umřela a dceru dlouho neviděl. Ve svým šedesáti šesti letech se rozhodne svěřit firmu sekretářce a vydá se do Francie, kde v mládí potkal svou manželku. Zde se ze šéfa stává majordomus a nikdo netuší kdo je. Andrew zde nabírá síly a i když ho ze začátku služebnictvo nemá rádo, postupem času zcela změní jejich život. Ze začátku se snaží držet stranou, ale nakonec to nevydrží a snaží se každému pomoci - strká někdy až moc nos do cizích věcí.

Když otěhotní mladá služebná a její přítel se k ní otočí zády, je zde Andrew a ten jí nabádá k trpělivosti. Podaří se mu svými radami zachránit jinak fungující vztah mladých lidí?

Majitelka panství Nathalie je nejzáhadnější osobou celého domu. Z pokoje skoro nevychází a dělá tajnosti kolem financí. Andrew zjišťuje, že má velké finanční problémy a rozhodne se jí pomoci, nikdo nesmí přijít o práci. Podaří se mu panství zachránit? Uvidí někdy svou dceru?

Blake v tu chvíli přišel na jedno z pravidel, kterými se řídí život mužů : když ženy náhle přejdou z toho nejhoršího rozčílení do toho nejroztomilejšího hlasu chůvy, tehdy je důvod mít z nich největší strach.

Když Blake zařadil jedničku, překvapila ho spojka. Auto poskočilo jako malé kůzle a motor zhasl. Na druhý pokus už to šlo dobře. Auto šnečím tempem upustilo stodolu.
„Takhle mu to bude do města trvat týden...” okomentoval to Magnier.
„Vleče se tak pomalu, že když píchne pneumatiku, je možné vystoupit a opravit to za chodu,” přeháněl Hakim. Oba vyprskli smíchy. Blake odvětil:
„Vy dva se mi vysmíváte, mně je to jasné!”
Magnier odpověděl:
„Pozor, dvě stě metrů před tebou je strom. Brzdi, jinak do něj zítra večer narazíš!”

Máte rádi knihy ve stylu Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel? Pokud jste ještě nečetli, máte rádi chlapský humor a mužský nadhled nad problémy? To vše zde naleznete a každý z příběhu života služebnictva nabízí nejedno tajemství. Okouzlilo mě, že vyprávění je psané z pohledu muže, žádné zbytečné ženské tlachání a máme možnost nahlédnout do myšlení mužů.

Při čtení jsem se přistihla, že se často usmívám a i když se ze začátku zdá, že je tu málo akce, opak je pravdou. Dlouho jsem se tak nepobavila a Gillies Legardinier mě svým stylem psaní a příběhem naprosto okouzlil. Rozhodně to není poslední kniha od tohoto francouzského autora, už jsem si pořídila i další jeho knihu s názvem Zítra začnu nový život!

„Miloval jste svou ženu, monsieur Blakeu?”
„Nevím. Často jsem se ptal sám sebe, co to znamená milovat někoho. Vím jen to, že můj život byl krásnější, dokud žila ona. Bylo mi s ní dobře. Líbilo se mi, kým je a co dělá. Oslňovala mě. Její přítomnost, její srdce, kterým by udělala šťastným i jakéhokoliv jiného muže. S ní jsem se nikdy nenudil. Když jsem byl slabý, pak jsem díky ní měl sílu jít dál.”

Děkuji nakladatelství Domino za recenzní výtisk:)

Životopis

Gilles Legardinier je francouzský spisovatel a scenárista, narodil se v Paříži,v roce 1965. Publikoval několik románů, ale také dětské knihy .

Francouzský spisovatel Giles Legardinier má na svém kontě několik knih, jeho poslední dílo se ale předchozích něčím liší, je totiž komediální. Po románu Nous étions les hommes (Byli jsme lidé), který se věnoval vážnému tématu měl totiž chuť napsat něco jiného, výběr žánru sám přirovnává k objednávání jídla v restauraci. „Nechodíme přece do restaurace proto, abychom tam jedli neustále stejné věci. Takže i já raději nabídnu čtenářům něco jiného, něco, co jde od srdce.“