sobota 7. prosince 2013

Oliver Pötzsch - Případ Ludvík

Téma Ludvík II. je bažina, matoucí a fascinující zároveň, protože se z ní stále vynořují nové kousky puzzle a další nesrovnalosti. Jinými slovy: Ludvík je dokonalý kriminální případ. Rozumný spisovatel by nad ním mohl kroutit hlavou.

Nebo si sednout a napsat následující příběh.

Ludvík II. a jeho osobní lékař byli nalezeni mrtvi v roce 1886 v mělkých vodách Starnberského jezera. Jak se to mohlo stát, když jim voda sahala sotva po pás? Zabili se navzájem - nebo byli nemilosrdně zavražděni? Kdo v té době věděl přesnou příčinu, byl nemilosrdně odstraněn a tajemství nikdy nebylo vyzrazeno. Po více jak sto letech se dostává do rukou Stevena Lukase svazek, který obsahuje zašifrovaný deník jistého Theodora Marota - králova důvěrníka. Steven je historik, majitel antikvariátu, a uvědomuje si, co právě drží v rukou. Vždyť smrt bavorského krále patří mezi nejzáhadnější úmrtí světové historie. Deník spolu s fotografiemi zachycuje poslední rok života Ludvíka II. Jsou Marotovy vzpomínky tak nebezpečné, že je musel zaznamenávat tajným písmem?

Stevenův život se rychle změní, jednu chvíli je v klidu sám ve svém antikvariátu a v další chvíli má šanci objasnit nejslavnější kriminální případ novějších německých dějin! Bohužel nebude to jednoduché, o deník se začnou velice rychle zajímat i další lidé a on je nucen se vydat na útěk, v kterém mu pomůže Sara Lengfeldová - historička umění. Společně se vydávají po zámcích, které vytvořil Ludvík, a sledují stopy, které jim Marot zanechal. Cesta k odhalení je velice obtížná, plná záhad a nebezpečí. Podaří se jim uniknout před pronásledovateli a odhalit Ludvíkova vraha?

„Nedělejte to!" zašeptala žena, která mu zjevně četla myšlenky. „Přece nevěříte, že vám strčí do ruky pár bankovek a nechají vás běžet! Mýho strýčka zabili a s vámi by udělali totéž. Jestli jim dáte tu věc, je z vás mrtvola. Dřív, než řeknete švec."
Steven se nervózně zadíval k zabarikádované výloze, za níž se rýsovaly dvě hranaté postavy. Jedna z nich právě vytáhla zpod bundy malý černý předmět, který se podezřele podobal pistoli.

Dlouho bude trvat, než dostanu Případ Ludvík z hlavy. Nestačilo mi „jen" přečíst knihu, musela jsem si vyhledat další informace o Ludvíkovi. Líbí se mi způsob, jakým spojuje autor současnost s minulostí a skutečnost s fikcí. Od Olivera Pötzsche jsem četla celou sérii o Katově dceři, takže Případ Ludvík pro mě byla jasná volba. Navíc mám ráda historické knihy a hlavně ty, které jsou založeny na skutečných osobnostech. Sice je zde mnoho detailů vymyšlených, ale mnohem víc jich pochází ze seriózních odborných knih a dochovaných výpovědí svědků.

Přemýšlela jsem, proč je Ludvík tak populární, a je to možná tím, že kolem jeho smrti je tolik tajemství. Ludvík nechal postavit krásné zámky Linderhof, Herrincheimsee a Neuschwanstein, na kterých jsme se ocitly díky pátrání hlavních hrdinů a díky nimž jsem si uvědomila, jak moc bych je chtěla navštívit osobně. Příběhu nechyběly historické postavy, napínavé pasáže a velké množství akce.

Autor: Oliver Pötzsch
Název knihy: Případ Ludvík - Tajemství smrti bavorského pohádkového krále konečně odhaleno
Žánr: Dobrodružství, napětí, trhrillery