sobota 10. srpna 2013

Klára Janečková - Prokletý původ

"Dokážu se vcítit do svých postav," řekla v jednom rozhovoru Klára Janečková, autorka několika knih z historie i současnosti. Napsala knihu Unesená podle vlastní zkušenosti, kdy byla v osmnácti letech unesena na ukrajinskou ubytovnu. Dále napsala neméně zajímavé knihy, jako je Ďábelská tvář, Manželské okovy, Zrada a jiné. Ocenění za Prvotinu roku 2002 získala za knihu Ďábelská tvář. Nejraději má ráda 16. století a mezi její nejoblíbenější postavy patří Anna Boleynová a její dcera královna Alžběta I. Kniha Prokletý původ se dočkala druhého vydání a vyšla letos v květnu.

Příběh se odehrává v Ischii v první polovině 16 století. Annabel se zhroutí celý svět, když se od umírajícího otce dozvídá, že je nemanželské dítě. I její sestra Vittorie s manželem Albertem to věděly, a to jim nemůže odpustit. Jak jí to mohly zatajit? Po smrti otce se vztah mezi sestrami zhorší a řeknou si věci, které je později hodně mrzí. Této hádky využije Alberto a zničehonic provdá Annabel za Jindřicha, s kterým uzavře dohodu.

Dohoda je výhodná pro oba, Jindřich získá dům a peníze. Albert chce od Annabel vytouženého dědice, jedině ona mu totiž může pomoci. Se svou ženou Vittorií už 10 let nemůžou mít dítě a pro zachování rodu je schopný všeho. Annabel je jeho jediná možnost a unáší ji na lodi, kde ji drží rok. Jakmile otěhotní, pustí ji konečně do domu Jindřicha na pevninu a tam porodí nežádoucí holčičku. Co se s ní stane, kam ji odveze? Bude i dál chtít po Annabel dědice? Jak dopadne vztah mezi Jindřichem a Annabel? Odpustí mu?

"Běžte do svého pokoje a přineste dítě, Alberto si je odveze na Ischii," rozhodl Jindřich.
"Ale je to přece dcera, tu bych si snad směla ponechat," zaprosila Annabela.
"Co říkáš, příteli, smí si signora Anna to dítě nechat, nebo je tvoje?"
"Chci svou dceru, ihned mi ji přineste, Anno!" poručil a Anna propukla v zoufalý pláč. Prohrála.
"Neslyšela jste paní?" Pobídl ji Jindřich. "Jděte pro to dítě, patří markýzovi!"
"Já nemůžu," hlesla bezbarvě. "Nedokážu se ho vzdát..."

Podle anotace na knihu Prokletý původ se mi kniha moc líbila a nemohla jsem se dočkat, až ji začnu číst. Anotace naznačuje jen nepatrně, o čem kniha je, a velice mě překvapilo, kolik dobrodružství a životních situací musela hlavní hrdinka prožít. Nechtěla bych být v její kůži a obdivuji ji, jak to všechno zvládla. Rozhodně bych v této době nechtěla žít, v době, kdy nemáte skoro žádné právo a jediné, co musíte, je porodit dědice.

Kniha nepostrádá nic, co bych od historické romance očekávala. Spíš je tu mnoho věcí navíc, které se mi zamlouvaly, a je to pro mě nejlepší kniha od Kláry Janečkové. Je hodně poznat, že má ráda historii a mimo jiné píše do časopisu History. Autorka má velký talent a jelikož je ještě mladá, doufám, že ještě hodně knih napíše. Kláru Janečkou si dovoluji přirovnat k světovým autorkám jako je Joy Fieldingová a Diane Chamberlain.